Promoties zonder vergunning en de verantwoordelijkheid van affiliates op de onlinekansspelenmarkt

Promoties helpen de naamsbekendheid te vergroten en resulteren vaak in een toename van bezoekers, klanten en verkopen
Exploitanten moeten de wettigheid van de actie in het oog houden, zich aan de voorschriften houden, bijzondere aandacht aan de risico's besteden en de aan hun klanten beloofde beloning bieden.
Reclame en promoties voor onlinegokactiviteiten zijn vaak niet gereguleerd en worden soms op dezelfde manier behandeld als de gokactiviteit zelf. Als het echter gaat om het opstellen van regelgeving en beste praktijken voor promotionele activiteiten zoals marketing en reclame, zijn er bepaalde verschillen waarmee rekening moet worden gehouden.
De meeste bestaande regulerende procedures zijn onsamenhangend, tegenstrijdig, en vaak problematisch, of het nu komt door het verband van de inhoud met historisch onrechtvaardige handelingen of gewoon door de grenzeloosheid van het Internet.
Volgens Point Casino hebben de bestaande verboden van de Nederlandse gokwet op online gokken bijna de helft van alle sportwedders naar illegale sites gedreven die zaken als live weddenschappen en bonus incentives kunnen aanbieden.
Gezien het feit dat gokverslaving een van de meest urgente maatschappelijke problemen is als het gaat om het reguleren van online gokreclame, zouden exploitanten en promotors er goed aan doen dit in overweging te nemen bij het creëren van best practices voor de industrie.
Het reguleren van materiaal in welke vorm dan ook vergt een zorgvuldige afweging tussen individuele rechten en plichten van de gemeenschap. Dit is met name relevant wanneer het gaat om een "ondeugdelijke" activiteit zoals internetgokken.
Bij het aanpakken van beste praktijken in een wereldwijde bedrijfstak zouden marketeers van onlinegokken echter de voordelen van dergelijke reclamenormen kunnen overwegen wanneer deze via zelfreguleringsrichtsnoeren in plaats van door de overheid opgelegde wetten worden toegepast.
Hoewel veel online gokpromoties misschien niet het niveau van 'misleiding' bereiken, is het niet ongewoon dat advertenties in een dergelijke ondergereguleerde industrie de lijn van 'misleidend' volgen wanneer zij proberen voordeel te halen uit een wereldwijde markt.
Gezien de anonimiteit die gepaard gaat met reclame in de virtuele wereld, is het van cruciaal belang dat geadverteerde diensten nauwkeurig worden afgebeeld in alle promotiemateriaal. Dit geldt met name voor marketing van onlinespellen, waar een eenvoudige mening van een speler kan worden gezien als een frauduleuze belofte aan toekomstige gebruikers.
Promoties voor onlinekansspelen mogen bijvoorbeeld geen specifiek rendement op inzetten garanderen, valse of overdreven waarschijnlijkheden van succes bieden, of zelfs succespercentages vergelijken tussen zichzelf en concurrenten zonder specifieke, feitelijke basis.
Hoewel meningsuitingen in marketingmateriaal zeker binnen het domein van beschermde meningsuiting moeten blijven, zou het implementeren van zelf-gereguleerde richtlijnen om te vermijden dat consumenten, al dan niet opzettelijk, worden misleid, helpen bij het nivelleren van dit globale speelveld, en het legitimeren van de industrie als geheel.
De wetgevende autoriteiten moeten zich ervan bewust zijn dat zij niet mogen binnendringen in wat wettelijk beschermde commerciële meningsuiting zou kunnen zijn, gezien de hoge lat die voor reclame-gerelateerde wetten is gelegd.
Lokaal gereguleerde marktexploitanten zijn zich allen terdege bewust van de noodzaak van verantwoorde kansspelen. Regelgevers, wetgevers en critici van het bedrijfsleven hebben de afgelopen jaren vaak de nadruk gelegd op hun eigen plicht tegenover hun consumenten. Intussen hebben affiliates een bescheiden rol in de discussie gespeeld.
Terwijl iedereen in de kansspelindustrie streeft naar hogere inkomsten en een groter marktaandeel, spelen affiliates een cruciale rol in het opzetten en in stand houden van een sociaal verantwoorde bedrijfsomgeving die prioriteit geeft aan de veiligheid van de consument, aangezien hun reclamebronnen en bereik onbeperkt zijn.
Op het moment dat klanten het online casino verlaten, is het aan de exploitant om actie te ondernemen, en hier is waar affiliates kunnen helpen spelers te beschermen door due diligence uit te voeren op hun partners. Dit zou moeten inhouden dat ze verschillende uren spenderen aan het bestuderen van een online casino alvorens het te beoordelen, het toe te voegen aan affiliate sites, en het te promoten aan spelers.
Door dit te doen doen affiliates de grootste moeite om bezoekers te informeren over verantwoordelijk en veilig spelen in de onderzochte online casino's. De uiteindelijke verantwoordelijkheid en garanties liggen bij de exploitant. Affiliates zouden een online casino simpelweg niet op hun sites moeten plaatsen als het er niet uitziet alsof het de juiste aanpak volgt - dit kan een negatieve financiële impact hebben, maar het is wel de juiste manier om te doen.
Affiliates zouden ook moeten evalueren hoe de exploitant met hen omgaat op het gebied van verantwoordelijk gokken en of zij bereid zijn te helpen bij het verbeteren van hun procedures en normen.
In de meeste situaties zijn de veiligheidsmaatregelen op hun goksites voldoende om gebruikers verantwoord te laten spelen, maar affiliates kunnen meer doen.
Affiliate vergunningen moeten in overweging worden genomen om deze situatie te verbeteren, aangezien dit uitgevers een veel beter inzicht zal geven in de voorschriften waaraan zij zich moeten houden. Momenteel is de exploitant degene die het risico draagt. Als een affiliate onverantwoordelijk te werk gaat, zal hij weinig repercussies ondervinden. Anderzijds kan de vergunning van de exploitant worden ingetrokken.
Hoewel sommige van 's werelds meest politiek zichtbare landen verschillende vormen van regulering voor moderne online gokreclames hebben ingevoerd, heeft de internet-gebaseerde gokgemeenschap als geheel de plicht om elkaar op te roepen tot zelfregulerende principes en van elkaar een hoger niveau van professionalisme en waarheid in reclame te eisen.